Conflent, el

Comarca de la Catalunya Nord: 882,3 km2, 20.870 hab (2009), densitat: 23,65 h/km2, capital: Prada

Formada per 52 municipis: Aiguatèbia i TalauArboçolsCampomeCanavellesCastell de VernetCatllà de ConflentCauders de ConflentCensàCleràCodaletConatCornellà de ConflentEscaróEspirà de ConflentEstoerEusFillolsFinestretFontpedrosaFullàGlorianesJócJújolsla LlagunaMarquixanesels MasosMentetMoligMossetNoedesNyerOleta i ÉvolOrbanyàOrellàPi de ConflentPradaRalleuRià i CiracRigardàRodésSaorraSautóSerdinyàSoanyesTareracTaurinyàToès i EntrevallsVallestàviaVallmanyaVernetVilafranca de ConflentVinçà

GEOGRAFIA FÍSICA – Limita al nord amb el Llenguadoc i la Fenolleda, a llevant amb el Rosselló, al sud amb el Vallespir i el Ripollès i a l’oest amb l’Alta Cerdanya. Constituïda per l’alta i mitjana vall de la Tet, és una continuació de la fossa de la Cerdanya, aquí, però, força més estreta i encaixada. Al sud la tanquen les enlairades muntanyes del pic d’Eina (2.786 m), roca Colom (2.464 m), el puig de Tretzevents (2.785 m) i el Canigó (2.785 m), i al nord el massís de Madres, el tuc Dormidor i la serra d’Escales. N’és l’eix la vall de la Tet, on conflueixen nombroses valls.

El clima hi és relativament continental i les pluges s’hi reparteixen de manera irregular.

POBLACIÓ – Tot i l’augment registrat en els pobles turístics com Vernet, Molig, etc, la població total experimenta una minva, lenta però constant.

ECONOMIA – La superfície agrícola s’ha reduït notablement, tot i que en determinades zones, com el Baix Conflent, l’especialització l’ha feta més rendible; el mateix es pot constatar pel que fa a les explotacions ramaderes. El turisme, en canvi, ha experimentat un creixement important, especialment el relacionat amb les nombroses estacions termals (Toés, Molig, Vernet), i ha impulsat, de retop, el sector de la construcció.

HISTÒRIA – Via de pas habitual entre la plana del Rosselló i la Cerdanya, s’hi ha trobat restes de poblaments antics, del paleolític a l’Edat de Ferro. En temps dels romans, que hi feren passar la strata confletana, formà un pagus. Governat de manera autònoma per Miró I el Vell, en morir passà a mans del seu germà, Guifré I el Pilós, i, a la seva mort, al seu fill, Miró II el Jove, que l’annexa al comtat de Cerdanya, fins que a la seva extinció (1117) passà al casal de Barcelona i posteriorment al Regne de Mallorca (1276).

Incorporat novament a la Corona de Catalunya-Aragó per Pere III el Cerimoniós, pel tractat dels Pirineus (1659) passà sota domini francès i formà part de la província del Rosselló. Amb la reorganització del territori feta arran de la Revolució Francesa es creà el districte de Prada, confirmació oficial de la nova capitalitat d’aquesta ciutat en lloc de l’antiga capital medieval instituïda al segle XI per Ramon I de Cerdanya, Vilafranca de Conflent.

En el seu territori es troben dos dels monuments més emblemàtics dels Països Catalans: el monestir benedictí de Cuixà, fundat al segle IX, i l’abadia benedictina de Sant Martí del Canigó, fundada al segle XI per Guifré el Pilós.

191 pensaments sobre “Conflent, el

  1. Retroenllaç: Mallorca, regne de -1276/1349- | Dades dels Països Catalans

  2. Retroenllaç: Jújols (Conflent) | Dades dels Països Catalans

  3. Retroenllaç: Jóc (Conflent) | Dades dels Països Catalans

  4. Retroenllaç: Jaume III de Mallorca | Dades dels Països Catalans

  5. Retroenllaç: Jau, coll de -Conflent- | Dades dels Països Catalans

  6. Retroenllaç: Isabel de Mallorca i d’Aragó | Dades dels Països Catalans

  7. Retroenllaç: Guifré I de Barcelona | Dades dels Països Catalans

  8. Retroenllaç: Glorianes (Conflent) | Dades dels Països Catalans

  9. Retroenllaç: Fullà (Conflent) | Dades dels Països Catalans

  10. Retroenllaç: Fossa del Gegant, pic de la | Dades dels Països Catalans

  11. Retroenllaç: Fontpedrosa (Conflent) | Dades dels Països Catalans

  12. Retroenllaç: Finestret (Conflent) | Dades dels Països Catalans

  13. Retroenllaç: Fillols (Conflent) | Dades dels Països Catalans

  14. Retroenllaç: Fenollet i de Canet, Pere VII de | Dades dels Països Catalans

  15. Retroenllaç: Fenolleda, la | Dades dels Països Catalans

  16. Retroenllaç: Évol, vescomtat d’ | Dades dels Països Catalans

  17. Retroenllaç: Eus (Conflent) | Dades dels Països Catalans

  18. Retroenllaç: Estoer (Conflent) | Dades dels Països Catalans

  19. Retroenllaç: Espirà de Conflent (Conflent) | Dades dels Països Catalans

  20. Retroenllaç: Escaró (Conflent) | Dades dels Països Catalans

  21. Retroenllaç: Dona, pic de la | Dades dels Països Catalans

  22. Retroenllaç: Comtats, els | Dades dels Països Catalans

  23. Retroenllaç: Cerdanya, vegueria de | Dades dels Països Catalans

  24. Retroenllaç: Cerdanya, la -regió- | Dades dels Països Catalans

  25. Retroenllaç: Cerdanya, comtat de | Dades dels Països Catalans

  26. Retroenllaç: Cauders de Conflent (Conflent) | Dades dels Països Catalans

  27. Retroenllaç: Catalunya Nord | Dades dels Països Catalans

  28. Retroenllaç: Castell de Vernet (Conflent) | Dades dels Països Catalans

  29. Retroenllaç: Casafabre (Rosselló) | Dades dels Països Catalans

  30. Retroenllaç: Cardona, Esperandéu | Dades dels Països Catalans

  31. Retroenllaç: Carançà, vall de | Dades dels Països Catalans

  32. Retroenllaç: Capcir, el | Dades dels Països Catalans

  33. Retroenllaç: Canigó, massís del | Dades dels Països Catalans

  34. Retroenllaç: Canavelles (Conflent) | Dades dels Països Catalans

  35. Retroenllaç: Campelles * -Conflent- | Dades dels Països Catalans

  36. Retroenllaç: Bula d’Amunt (Rosselló) | Dades dels Països Catalans

  37. Retroenllaç: Bel·ló I de Carcassona | Dades dels Països Catalans

  38. Retroenllaç: Bastiments, puig de | Dades dels Països Catalans

  39. Retroenllaç: Bastida, la (Rosselló) | Dades dels Països Catalans

  40. Retroenllaç: Baronia, la -varis geo- | Dades dels Països Catalans

  41. Retroenllaç: Banyuls, Dalmau de | Dades dels Països Catalans

Respondre