Alt Empordà, l’

Comarca de Catalunya: 1.357,54 km2, 140.118 hab (2016), Densitat: 103.21 h/km², capital: Figueres

0alt_empordaConsta de 68 municipis: AgullanaAlbanyàl’ArmenteraAvinyonet de PuigventósBàscaraBiureBoadella i les EscaulesBorrassàCabanellesCabanes – CadaquésCantallopsCapmanyCastelló d’EmpúriesCistellaColeraDarniusl’EscalaEspollael Far d’EmpordàFigueresFortiàGarrigàsGarriguellala JonqueraLladó – LlançàLlersMaçanet de CabrenysMasaracMollet de PeraladaNavataOrdisPalau de Santa EulàliaPalau-saverderaPauPedret i MarzàPeraladaPont de MolinsPontósel Port de la SelvaPortbouRabós d’EmpordàRiumorsRosesSant Climent SescebesSant Llorenç de la MugaSant Miquel de FluviàSant MoriSant Pere PescadorSanta Llogaia d’ÀlguemaSaus, Camallera i Llampaies – la Selva de MarSiurana – TerradesTorroella de Fluviàla VajolVentallóVilabertranViladamatVilafantVilajuïgaVilamacolumVilamallaVilamaniscleVilanantVila-sacraVilaür

Situat en el sector més nord-occidental del Principat, és una de les dues comarques en què es divideix l’Empordà.

alt_emporda1GEOGRAFIA FÍSICA.- Limita pel sud-oest amb el Baix Empordà, el Gironès i la Garrotxa, al nord amb França i a l’est amb la Mediterrània. És constituït bàsicament per una plana al·luvial formada per la Muga i el Fluvià, que desemboquen en el golf de Roses, oberta entre la serra de l’Albera, al nord, i el massís de Montgrí, al sud. Al punt de contacte d’aquestes dues serres amb el mar, la costa és abrupta i fragmentada (Costa Brava). El golf, al mig, presenta un canvi, una costa baixa, amb estancaments.

Els rius principals són la Muga, que neix al Pirineu, i el Fluvià, que ve de les muntanyes de la Garrotxa. La vegetació és mediterrània septentrional, tot i que la majoria de boscos han estat destruïts per l’home. Al litoral s’hi formen aiguamolls (zona declarada Parc Nacional dels Aiguamolls de l’Empordà el 1983), amb una vegetació específica i una fauna de gran interès científic.

El clima és mediterrani humit i la temperatura mitjana anual és de 14,9º a Figueres. Els vents hi tenen una gran importància, sobretot la tramuntana, freda i violenta, que bufa del nord, i el garbí o marinada, que bufa a l’estiu.

pobl_altempordaPOBLACIÓ.- La població ha augmentat la darrera dècada a la ratlla del 12%. Es concentra sobretot als nuclis de població i es dedica preferentment al sector terciari, atesa la gran importància del turisme en aquesta zona.

ECONOMIA.- L’economia tradicional, de caràcter rural, es basa en el conreu de la vinya i l’olivera, els farratges i els cereals. La ramaderia, que aprofita els prats naturals de la part més humida de la plana, ha crescut considerablement aquests darrers anys, i la pesca, concentrada als ports de Roses, l’Escala, el Port de la Selva i Llançà, manté encara una forta vitalitat. Figueres, la capital, és una activa ciutat mercat i nus de comunicacions important. Altres poblacions destacades són Roses, l’Escala, Castelló d’Empúries, Llançà, la Jonquera, Portbou, Cadaqués i Sant Climent Sescebes.

alt_emporda2HISTÒRIA.- Zona poblada d’antic, té especial importància la cultura ibera i sobretot l’assentament grec d’Empúries. Posteriorment, els romans, des de la mateixa Empúries, estengueren per la plana grans explotacions agrícoles i nuclis concentrats als turons, que després de la Reconquesta esdevingueren la forma de poblament tradicional de l’Empordà. A partir de l’Edat Mitjana i fins al segle XIX el territori estigué sota domini dels senyors feudals de Peralada (després vescomtes de Rocabertí) i els comtes d’Empúries. Des d’un punt de vista arqueològic i artístic, la comarca presenta un interès especial. A les restes d’Empúries, magnífic testimoni del pas de grecs i romans per aquestes terres, s’hi suma un important llegat medieval: s’hi han catalogat 25 edificis romànics, entre els quals destaca la mola impresionant de Sant Pere de Rodes. Ja als nostres dies destaca la figura de Salvador Dalí i el seu museu de Figueres, un dels més visitats del país.

Enllaços web:  Consell ComarcalEstadístiquesViquipèdia

37 pensaments sobre “Alt Empordà, l’

  1. Retroenllaç: Baix Empordà, el | Dades de Catalunya i dels Països Catalans

  2. Retroenllaç: Avinyonet de Puigventós (Alt Empordà) | Dades de Catalunya i dels Països Catalans

  3. Retroenllaç: Armentera, l’ (Alt Empordà) | Dades de Catalunya i dels Països Catalans

  4. Retroenllaç: Empordà, aiguamolls de l’ * | Dades de Catalunya i dels Països Catalans

  5. Retroenllaç: Albera, l’ (Vallespir) | Dades de Catalunya i dels Països Catalans

  6. Retroenllaç: Abelles, les | Dades de Catalunya i dels Països Catalans

  7. Retroenllaç: Agullana (Alt Empordà) | Dades de Catalunya i dels Països Catalans

  8. Retroenllaç: Albons (Baix Empordà) | Dades de Catalunya

  9. Retroenllaç: Alberes, les | Dades de Catalunya

  10. Retroenllaç: Albanyà (Alt Empordà) | Dades de Catalunya

  11. Retroenllaç: Alba -Alt Empordà- | Dades de Catalunya

  12. Retroenllaç: Aiguamolls de l’Empordà | Dades de Catalunya

  13. Retroenllaç: Viure d’Empordà * | Dades de Catalunya

  14. Retroenllaç: Vilamarí, Ramon de (varis) | Dades de Catalunya

  15. Retroenllaç: Sescebes d’Empordà * | Dades de Catalunya

  16. Retroenllaç: Sallafort, pic de | Dades de Catalunya

  17. Retroenllaç: Rocabertí | Dades de Catalunya

  18. Retroenllaç: Rissec, el -Alt Empordà- | Dades de Catalunya

  19. Retroenllaç: Ricardell, el | Dades de Catalunya

  20. Retroenllaç: Priorat, coll de | Dades de Catalunya

  21. Retroenllaç: Pirineus, els | Dades de Catalunya

  22. Retroenllaç: Montseny, Guillem Umbert II de | Dades de Catalunya

  23. Retroenllaç: Mir i Capella, Marc | Dades de Catalunya

  24. Retroenllaç: Milicià | Dades de Catalunya

  25. Retroenllaç: Manol, riu | Dades de Catalunya

  26. Retroenllaç: Lleó, golf de | Dades de Catalunya

  27. Retroenllaç: Girona, regió de | Dades de Catalunya

  28. Retroenllaç: Fluvià, el | Dades de Catalunya

  29. Retroenllaç: Falcó, punta del | Dades de Catalunya

  30. Retroenllaç: Empordà, l’ | Dades de Catalunya

  31. Retroenllaç: Creus, parc natural del Cap de | Dades de Catalunya

  32. Retroenllaç: Creus, cap de | Dades de Catalunya

  33. Retroenllaç: Claper, punta del | Dades de Catalunya

  34. Retroenllaç: Campus Iuncarius | Dades de Catalunya

  35. Retroenllaç: Campana, roc de la | Dades de Catalunya

  36. Retroenllaç: Belitres, coll dels | Dades de Catalunya

  37. Retroenllaç: Àlguema, riera d’ | Dades de Catalunya

Respondre

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s