Cervelló i de Banyeres, Guillem (IV) de

(Catalunya, segle XIV – Sardenya, Itàlia, 1347)

Cavaller. Fill de Guillem (III) de Cervelló i de Blanca de Banyeres. Acompanyà el seu pare a la conquesta de Sardenya (1323), on aquest morí.

Fou un dels tres caps de l’exèrcit que assetjà Càller i actuà com a testimoni del tractat de pau amb Pisa (1324). Fou nomenat governador general de l’illa (maig 1328), càrrec que va ocupar tres mesos.

A continuació ocupà el càrrec de lloctinent a Catalunya de l’infant Pere el Cerimoniós (agost 1328). Obtingué el mer imperi dels seus castells de Vilademàger i Pontils. La ciutat de Barcelona l’elegí per a la capitania de l’armada contra Gènova (1330). Després fou enviat a l’Urgell per resistir la invasió del comte de Foix (1333).

Fou lloctinent de procurador de València (1338) de Jaume, comte d’Urgell, germà i hereu de Pere III el Cerimoniós, el qual el féu alcaid del castell de Xàtiva (1338), i el nomenà, més tard, governador general de Sardenya (1341-47), a la mort de Bernat de Boixadors. Actuà com a reformador i amb una gran extensió de poders. Tingué algun contrast amb les ciutats sardes perquè es negava a jurar-ne els privilegis.

Intervingué en algunes qüestions relacionades amb els rebels Dòria, i també en la signatura del tractat d’aliança amb Venècia. Quan els Dòria es disposaven a atacar Sàsser, ell n’organitzà la defensa i ordenà una mobilització general a l’illa.

A l’agost de 1347 tingué lloc la batalla dels Aidu di Turdu, on els catalans sembla que foren víctimes d’una emboscada. Hi moriren dos fills del governador, Guerau i Ramon. El mateix Guillem morí durant la retirada. Fou sepultat al castell de Goceà.

10 pensaments sobre “Cervelló i de Banyeres, Guillem (IV) de

  1. Retroenllaç: Cervelló, Hug de | Dades dels Països Catalans

  2. Retroenllaç: Cervelló, Guillem (III) de | Dades dels Països Catalans

  3. Retroenllaç: Cervelló, Guillem de -varis- | Dades dels Països Catalans

  4. Retroenllaç: Aidu di Turdu, batalla dels | Dades de Catalunya

  5. Retroenllaç: Jaume de Sicília | Dades de Catalunya

  6. Retroenllaç: Cervelló (varis/es) | Dades de Catalunya

  7. Retroenllaç: Cervelló, Ramon de (varis) | Dades de Catalunya

  8. Retroenllaç: Cervelló, Guillem Ramon (I) de | Dades de Catalunya

  9. Retroenllaç: Cervelló, Guerau de (varis) | Dades de Catalunya

  10. Retroenllaç: Cervelló, Berenguer Arnau de (varis) | Dades de Catalunya

Respondre