Busca, la

(Barcelona, vers 1450 – 1462)

Partit contra l’oligarquia urbana, enfrontat a la Biga, partit de l’alta burgesia. Davant la crisi de mitjan segle XV i contrària a les opinions i als interessos de la Biga, propugnava la devaluació de la moneda, el proteccionisme i la reforma i sanejament del govern municipal. Agrupà principalment mercaders, artistes i menestrals.

Cercà i trobà el suport reial, gràcies al governador Galceran Lluís de Requesens, aconseguiren l’accés al govern municipal monopolitzat per la Biga, contrària a aquestes mesures. Aconseguí la primera victòria amb l’aprovació oficial, per part de la reina Maria de Castella (1452), del Sindicat dels Tres Estaments i Poble de Barcelona, en el qual la Busca tingué un paper predominant.

Amb el nomenament de Requesens com a lloctinent reial a Catalunya en lloc de la reina, aquest donà el poder a la Busca el 30 de novembre de 1453, i començà un curt període de redreç de la crisi i suscitaren l’entusiasme popular.

Les divisions internes de la Busca entre moderats i radicals i la popularitat de la Biga, que capitalitzà la defensa del príncep Carles de Viana i l’oposició a Joan II el Sense Fe, tornà el poder a la Biga, la qual desféu el sindicat (1462) i executà els principals dirigents de la Busca moderada, i començà una llarga guerra contra Joan II (1462-72), que acabà, però, sense aconseguir l’objectiu d’afermar-se en el poder.

22 pensaments sobre “Busca, la

  1. Retroenllaç: Marquet-Satrilla -varis- | Dades dels Països Catalans

  2. Retroenllaç: Maria de Castella i de Lancaster | Dades dels Països Catalans

  3. Retroenllaç: Joan II, Guerra contra -1462/72- | Dades dels Països Catalans

  4. Retroenllaç: Joan II de Catalunya | Dades dels Països Catalans

  5. Retroenllaç: Guerau, Ramon | Dades dels Països Catalans

  6. Retroenllaç: Guerau, Francí | Dades dels Països Catalans

  7. Retroenllaç: Destorrent i Casa-saja, Pere | Dades dels Països Catalans

  8. Retroenllaç: Destorrent -llinatge- | Dades dels Països Catalans

  9. Retroenllaç: Desplà, Ramon | Dades dels Països Catalans

  10. Retroenllaç: Desplà, Miquel | Dades dels Països Catalans

  11. Retroenllaç: Consell de Cent | Dades dels Països Catalans

  12. Retroenllaç: Carbonell i de Soler, Pere Miquel | Dades dels Països Catalans

  13. Retroenllaç: Biga, la | Dades dels Països Catalans

  14. Retroenllaç: Batlle i Gallart, Carme | Dades dels Països Catalans

  15. Retroenllaç: Batlle i Gallart, Carme | Dades de Catalunya i dels Països Catalans

  16. Retroenllaç: Alfons IV de Catalunya | Dades de Catalunya

  17. Retroenllaç: Joan II de Catalunya | Dades de Catalunya

  18. Retroenllaç: Joan II, Guerra contra | Dades de Catalunya

  19. Retroenllaç: Destorrent i Casa-saja, Pere | Dades de Catalunya

  20. Retroenllaç: Destorrent | Dades de Catalunya

  21. Retroenllaç: Carbonell i de Soler, Pere Miquel | Dades de Catalunya

  22. Retroenllaç: Requesens i de Santacoloma, Galceran de | Dades de Catalunya

Respondre