Aiguafreda de Dalt

(Aiguafreda, Vallès Oriental)

Antic centre del municipi, format per l’antiga església parroquial de Sant Martí, la rectoria i algunes masies properes, aigua amunt del torrent del Martinet, a l’extrem occidental del massís del Montseny.

L’església, anomenada aleshores de Sant Martí del Congost, amb el seu territori, fou donada el 875 pel comte de Barcelona Guifré I el Pilós al monestir de Sant Joan de les Abadesses. És conserven actualment d’aquesta època la nau amb volta de canó, l’absis, decorat a l’exterior amb una cornisa d’arquets i amb faixes llombardes, i la finestra de la façana de ponent.

Aquesta parròquia fou traslladada el 1868 a les Ferreries (o Aiguafreda de Baix, l’actual poble d’Aiguafreda) amb el nom de Santa Maria d’Aiguafreda.

Hi és venerat encara el Sant Crist d’Aiguafreda talla de fusta del segle XVI o del XVII.

2 pensaments sobre “Aiguafreda de Dalt

  1. Retroenllaç: Aiguafreda (Vallès Oriental) | Dades dels Països Catalans

  2. Retroenllaç: Aiguafreda (Vallès Oriental) | Dades de Catalunya

Respondre