Galí i Fabra, Francesc d’Assís

(Barcelona, 22 novembre 1880 – 23 setembre 1965)

Pintor, dibuixant i pedagog. Fill de Bartomeu Galí i Claret. En un primer moment rebé la influència del modernisme, però després s’inclinà cap al noucentisme, dins el Cercle Artístic de Sant Lluc.

Fou el principal impulsor del corrent estètic, que, a partir del simbolisme, emprava temes d’inspiració mediterrània i popular, a la recerca d’un moderat equilibri entre el dibuix i el color. En són alguns exemples les pintures al fresc de l’edifici central de Correus i del Palau Nacional de Barcelona, i els cartells anunciadors de l’Exposició Internacional del 1929, on decorà algunes instal·lacions, i de l’orquestra Pau Casals.

Gran pedagog en qüestions plàstiques, desenvolupà en aquest sentit una tasca extraordinària, que va des de la fundació (1902) de l’Escola d’Art fins a la direcció general de Belles Arts del govern de la República els anys de la guerra civil. Dirigí, del 1914 al 1924, l’Escola Superior de Bells Oficis, des d’on difongué les seves tesis mediterranistes i on foren emprats mitjans tècnics nous.

Entre els seus deixebles cal citar Plandiura, Joan Bergós i Cèsar Martinell. En les circumstàncies adverses quant a sosteniment oficial, mantingué sempre oberta una escola particular. Féu exposicions personals, visqué a Londres del 1939 al 1950 i guanyà premis internacionals.

Fou el pare d’Elisabeth Galí i Camprubí.

El seu germà fou Josep Galí i Fabra  (Barcelona, 1877 – 1927)  Matemàtic. Escriví un tractat didàctic d’aritmètica i geometria. Destacà a l’ensenyament.

18 pensaments sobre “Galí i Fabra, Francesc d’Assís

  1. Retroenllaç: Aymat i Martínez, Tomàs | Dades de Catalunya i dels Països Catalans

  2. Retroenllaç: Armengol i Ballver, Josep | Dades de Catalunya i dels Països Catalans

  3. Retroenllaç: Vilàs i Fernández, Joan | Dades de Catalunya

  4. Retroenllaç: Vayreda i Casabó, Francesc | Dades de Catalunya

  5. Retroenllaç: Sunyer i Clarà, Ramon | Dades de Catalunya

  6. Retroenllaç: Prim i Guytó, Josep Maria | Dades de Catalunya

  7. Retroenllaç: Palau Nacional | Dades de Catalunya

  8. Retroenllaç: Olivet i Legarès, Josep | Dades de Catalunya

  9. Retroenllaç: Sarsanedas i Oriol, Ramon | Dades de Catalunya

  10. Retroenllaç: Mercadé i Queralt, Jaume | Dades de Catalunya

  11. Retroenllaç: Maragall i Noble, Ernest | Dades de Catalunya

  12. Retroenllaç: Miró i Ferrà, Joan | Dades de Catalunya

  13. Retroenllaç: Gol i Creus, Josep Maria | Dades de Catalunya

  14. Retroenllaç: Garriga i Boixader, Ramon | Dades de Catalunya

  15. Retroenllaç: Fontanals i Mateu, Manuel | Dades de Catalunya

  16. Retroenllaç: Corberó i Trepat, Xavier | Dades de Catalunya

  17. Retroenllaç: Corberó i Casals, Pere | Dades de Catalunya

  18. Retroenllaç: Galí i Claret, Bartomeu | Dades de Catalunya

Respondre

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s