Vilalleons

(Sant Julià de Vilatorta, Osona)

Poble i antic municipi, unit el 1942 a l’actual. S’estén per l’extrem sud-oriental de la plana de Vic, des de Puig-l’agulla fins als límits amb Santa Eugènia de Berga i Sant Julià, amb un terreny essencialment pla, on s’aixequen importants masies.

La villa Leonis és esmentada el 927, i formava part integrant del terme del castell de Taradell. L’església (Santa Maria), que centra un nucli d’una dotzena de cases, és coneguda des del 1021; fou reedificada vers el 1080, i ampliada amb un atri i portada al segle següent, i subsisteix íntegrament, amb alguns afegitons tardans.

Al segle XIV part de la seva antiga parròquia se separà del terme de Taradell i formà una quadra civil amb Santa Eugènia de Berga, que a partir del 1385 tingueren la categoria de carrers de Vic.

Es constituí municipi independent vers el 1823, fins a la moderna fusió amb l’actual.

Un pensament sobre “Vilalleons

  1. Retroenllaç: Sant Julià de Vilatorta (Osona) | Dades dels Països Catalans

Respondre